Snälla, kan jag bara få sova EN hel natt?

Hur gör man för att få sin 2-åring att sova hela natten???? Helst i sin egen säng…

Jag och Joakim håller på att bli galna över att inte få sova. Molly vaknar flera gånger varje natt, antingen ropandes MAMMA, PAPPA eller VÄLLING!!! Och nej, hon somnar inte om direkt efter om man säger så.

Vårt problem är att vi bor i en 2:a och vi sover alltså alla i samma rum. Ja oftast i alla fall, ibland lägger vi vuxna oss på soffan för att få sova…

Så vad ska vi göra? Någon som har några tips?

Tilläggas kan att hon till sist alltid kommer upp till oss och då ligger hon praktiskt taget PÅ mig resten av natten.

2 responses to “Snälla, kan jag bara få sova EN hel natt?

  1. Har inga direkta råd men ler av igenkännade. Prinsen kommer in till oss ännu varje natt och han är fem år. Dock somnar han om på direkten bara han får ligga hos oss. Då bär vi ner honom på en madrass vi har på golvet i sovrummet. Ibland ligger han kvar i vår säng hela natten. (trångt att var 4 pers i en 160-säng…) Gittan vaknar var och varannan natt och är pigg, vill leka. Det jag då gör är att byta blöja och ge henne välling. Jag pratar inte och vi går inte upp, för att påpeka att det är natt och hon får ligga nära mig, under mitt täcke. Då brukar hon somna om. Ibland tar det två minuter, vissa gånger två timmar.

    När Molly har somnat om i er säng, kan man då flytta tillbaka henne till sin? Funkar det att ha henne sovandes i er säng ett tag (några dagar eller veckor tills hon sover bättre) eller blir det för trångt? Kan ni turas om att sova på soffan så att en av er får sova ostört? Delar ni upp helgerna så att en får sovmorgon på lördagen och en på söndagen?

    Att inte få sova är till slut tortyr, jag vet. Hoppas på bättre nätter till dig fram över. Kram

  2. Känner också igen mig. V vaknar minst en gång varje natt. Sen hon fick ”storsäng” kommer hon till oss och jag gissar att vad man borde göra är att gå tillbaka med henne till hennes säng och vänta till hon somnat om där. Men när klockan är 3.30 tar lättjan över och jag lyfter upp henne. Och ja, hon sover typ PÅ mig också… Så jag vet exakt hur du känner dig. Måste säga att de fyra nätter jag fick när Mats tog V med sig på resa var guld värda. Försök få till något sådant. Annars verkar det vara så att det enda man kan göra är att vänta. Alla jag beklagar mig för säger ”det gjorde min son/dotter också ända till hon var… ” ja allt mellan 3 och 6 typ. Känns ju lite hopplöst emellanåt…

Kommentera

