Pusslet

Hur får ni ihop det? Livspusslet alltså. Jag lyckas då inte särskilt bra… Mina dagar ser ut såhär: Duscha och fixa mig själv, väcka Molly och göra henne iordning. Bråka om frukosten. Kämpa med påklädningen och iväg till dagis, alltid lite för sent. Jobba i racerfart i 5h och sen snabbt till dagis. Handla mat och sen hem och leka med Molly. Laga mat och äter när alla är hemma. Bada, mysa och sen i säng med Molly. Sen ligger jag i soffan helt utmattad och tänker på allt jag bord göra, men aldrig hinner. Som att städa, mysa med Joakim, storhandla, ringa vänner, träna osv. Listan kan göras lång, men jag lyckas nästan aldrig bocka av något… Hur i hela fridens namn hinner ni andra med?

9 responses to “Pusslet

  1. Oj, vilken lista på grejjer att göra…jag har inte gjort allt det där de senaste 10 åren. Sen jag blev mamma alltså.

    Några små tankar som jag kommit fram till under mina år:
    * Jag tyckte att det var skönast att lämna barnen så att de åt frukost på dagis. Då blev det mycket lättare att hålla tiden oxå. Och min stora tjej petade bara i en tallrik fil hemma. På dagis slevade hon i sig.
    * Turas om att hämta på dagis. Att en dag i veckan kunna jobba så länge man vill utan att tänka på tider tyckte jag var jätteskönt.
    * Om jobbet känns stressigt – öka på dagistiden!!!!!!!!! En mamma som mår bra är mycket mer värt än kortare dagar.
    * Att träffa vänner på lunch är en bra grej, tycker jag. Äta ska man ju ändå göra…

    Framförallt: om jobb och familj är viktigast just nu så håll fokus på det! Det andra kan vänta, tycker jag. Viktigast är att du orkar med dej själv och din familj.

    Stor kram!!!!!

  2. Oh, vad jag känner igen mig i det du beskriver. Kändes som att det aldrig tar slut, vår dotter är ju 6 år nu och kan ibland känna samma sak. Dock gör vi så här hemma nu att vi lägger varannan kväll och får egen tid minst en dag (läs kväll) i veckan. Det gör mirakel!

    Kram Lila

  3. Camilla Orreving Toniolo

    Sänka kraven, prioritera och köpa de tjänster man kan.
    I mitt fall har jag sänkt kraven pa hur välstädat vi har hemma. Jag prioriterar mina barn framför tex träning. Och vi köper 4 timmars barnvakt / vecka.
    Men allt som oftast är det kaos eller stressigt ända! 😉

  4. Superquinnan & Solbebisen

    Hej vännen, ja sänka kraven på det som ska hinnas med är mitt bästa tips!!
    Ta in städhjälp eller barnvakt kanske då och då? Prenumerera på Matkasse?

    Sen att äta på dagis. Lägga fram kläder kvällen innan till både dig och Molly. Bara en sån sak förenklar mycket. Jag kan inte jämföra mycket eftersom jag bara jobbar 75% de veckorna jag har sonen men det gör mycket. Vi får mer tid med varandra och får inte bara middag och läggning (vilket pappa M upplever det som i veckorna). Kanske ni kan öka tiden på dagis för henne så du slipper känna att det går i ett? Annars är det ju att köra att ni växlar ansvar för läggning mm.
    Hoppas ni finner en lösning för det är inte ok att känna sig otillräcklig. Kram fina du!

  5. Hej vännen!
    Ja – det är inte enkelt alla dagar, man får helt enkelt som alla tidigare skrivit sänka kraven. Och.. det kommer med tiden. Men planera är A och O. Framför allt när det gäller maten. Storhandla och ha en färdig lättlagad meny så du inte behöver handla på vägen hem. Den tiden måste man ta sig. Städningen blir det si och så med, men jag har länge funderat på RUTan och måste slå till nu.
    Jag ger dig gärna mer tips och stöd när vi lunchar nästa gång. Kramar i massor!

  6. Det är just det, man får inte ihop det. Men precis som övriga sagt så finns det lite knep att ta till. Vilka knep som fungerar är olika för var och en och ibland behövs det bara lite inspiration från andra för att hitta vad man själv behöver.
    Frukost på dagis är ett kanontips. Slippa hämtning eller lämning någon dag i veckan är drömmen. Men tyvärr inte alltid möjligt att genomföra…
    Själv fastnade jag i minuttänket. Farligt och förödande och framför allt helt onödigt. Jag bortprioriterade luncher för att kunna hämta en halvtimme tidigare. Dumt, dumt värre eftersom en halvtimme mer på dagis var endast förödande i min egen tankevärld, knappast för barnet.Jag tror att finna luckor av återhämtning är en välgärning eftersom en glad mamma hämtar istället för en som är helt slut och speedad till max.
    Var även observant på vad som är dina tankar och vad du tycker är ok. Inte vad dagispersonalen tycker. Min dagispersonal var så fruktansvärt kinkiga med tiden att jag försökte hämta tidigare än utsatt bara för att slippa diskussioner om varför jag var fem minuter sen.

  7. Pingback: Hälsning från Skåne. | Stockholm-Skåne

  8. Ett tag låg jag en dag före med maten, så vi åt rester när vi kom från dagis och jag lagade middag efter middagen, till nästa dag. Önskar jag kunde komma in i den svängen igen. (Vi jobbar heltid bägge två, så sonen är långa dagar på dagis,vilket han älskar) Den av oss som inte hämtar får vanligtvis handla, om det inte behövs nåt akut till maten. Jag är inget hemmafruämne, så jag har tydligt klargjort att om jag går ner i tid är det för att vara med vår son, inte för att sköta markservicen 😉

  9. Pingback: Pusslandet fortsätter | Stockholm-Skåne

Kommentera

