Mumsiga muffins

Jag fick ett sånt sötbegär i eftermiddags och hög på Alvedon så satte jag igång och baka. Min pappa fyller dessutom år idag så jag tyckte det var en bra anledning till att äta muffins. Tårtan väntar vi med att göra tills nästa vecka då pappa är här hos oss så vi kan fira live.

Kom på att jag tidigare hade tipsat om muffins och letade fram receptet. Upptäckte att det var två år sedan jag skrev om dem första gången (var tar tiden vägen?) och de är väl värda en repris för de är supermumsiga!!!     

Kladdig chokladmuffins

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g margarin eller smör
20 rutor mörk blockchoklad

Smält fettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Tillsätt fettet och mjölet blandat med kakao, salt och vaniljsocker. Häll upp i formar och grädda i 200°C 10-15 min i mitten av ugnen. När de är gräddade, lägg en ruta blockchoklad på varje muffins och låt smälta.

Detta är de absolut godaste muffins jag har smakat!!! Lite kladdkakesmak och chokladen ovanpå var bara fantastiskt. Lätt- och snabblagat dessutom. Jag gjorde i normalstora formar och det blev 15st.

Äppel och kanelmuffins

Muffinssmet:
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
125 g osaltat smör, rumstempererat
1 3/4 dl strösocker
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
2 tsk vaniljextrakt eller vaniljsocker
2 äpplen, skalade och skurna i klyftor

Kanelfyllning:
1 1/4 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
60 g smält smör
2 msk malen kanel

Blanda alla ingredienserna till kanelfyllningen och ställ åt sidan.Blanda de torra ingredienserna i en stor skål och ställ åt sidan. Vispa smör och socker pösigt med en elvisp och tillsätt äggen, ett i taget. Blanda i mjölken, vaniljen och de torra ingredienserna i äggblandningen. Fyll pappersklädda formar till hälften med muffinssmet och strö kanelfyllningen över smeten. Fyll formarna nästan upp till formkanten med resten av smeten. Tryck ner äppelklyftorna till hälften i smeten. Strö över rikligt med malen kanel och grädda sedan 25-30 min i 175°C för stora muffins och något kortare tid för mindre.

Mums! Även dessa var supergoda och smakade precis som de man får på bra caféer. Dock lärde jag mig läxan att INTE fylla hela formen upp för det svämmade över rejält. Gräddade bara mina i 15-20 min och de blev perfekta. 16st fick jag ut av smeten.

Bilder och recept kommer från Dagens Muffin

4 responses to “Mumsiga muffins

  1. Åh, vad gott det ser ut!🙂

  2. Jag dregglar!!! De där chokladmuffinsarna (hur tusan skriver man det i plural, haha) måste jag nog baka i helgen.

    Kram!

Kommentera

